Affalds/tømmekalender og affaldsordninger på min adresse (nyt vindue)
Giv besked om problemer med afhentning af affald (nyt vindue)
Hvis du har indsamlet vådt haveaffald, eller hvis det har regnet kraftigt, kan papirsækken gå i stykker, og så tager renovatøren ikke haveaffaldet med.
I frostvejr kan der sidde frossent haveaffald fast i bunden af beholderen efter tømning.
Kommer du vådt haveaffald i beholderen i frostvejr, kan beholderen revne, når haveaffaldet fryser.
Haveaffaldsordningen for haveboliger er beregnet til haveboliger, dvs. villaer, rækkehuse, kolonihaver mv.
Indsamlingsordningen for haveaffald er frivillig. Til- og afmelding kan ske til Affald og Genbrug på affald@hvidovre.dk senest 1. november eller 1. maj med virkning henholdsvis 1. januar og 1. juli.
Hvis du ikke ønsker at ændre i din nuværende tilmelding, skal du ikke foretage dig noget.
Vi afhenter haveaffald fra haveboliger hver 14. dag i ugerne 10-49.
Se hvornår du får hentet haveaffald via selvbetjeningsløsningen "Affalds/tømmekalender og affaldsordninger på min adresse".
Haveaffaldet skal stå klar i skel ved fortovet, senest kl. 6.00 på afhentningsdagen.
Beholdere købes gennem Hvidovre Kommune.
Til brug i haveaffaldsordningen kan du købe to-hjulede plastbeholdere på hhv. 140 liter og 240 liter med bøjlehåndtag.
Hvis du ønsker at købe en haveaffaldsbeholder skal du kontakte Affald og Genbrug. Se kontaktoplysningerne til højre på siden. Beholderen bliver herefter leveret på din adresse inden for ca. 2 uger.
Levetiden på beholderen varierer alt efter hvor meget den bliver brugt (antal tømninger, vægt af indhold, placering i forhold til sollys mv.). Hvidovre Kommune garanterer, at haveaffaldsbeholdere købt gennem Hvidovre Kommune holder i minimum 5 år. Går beholderen i stykker efter 5 år, erstattes den ikke.
Hvidovre Kommune sælger ikke sække til haveaffald. Papirsække til haveaffald kan købes i fx dagligvarebutikker og byggemarkeder.
Priser på beholdere kan findes i 'Regler og gebyrer på affaldsrådet' - priser for beholdere findes under 'Særgebyrer'.
Hvidovre Kommune garanterer, at haveaffaldsbeholdere købt gennem Hvidovre Kommune holder i minimum 5 år. Går beholderen i stykker efter 5 år, erstattes den ikke. Levetiden på beholderen varierer alt efter hvor meget den bliver brugt (antal tømninger, vægt af indhold, placering i forhold til sollys mv.).
Bliver der sat en besked på din beholder om at den kræver en reparation eller den helt skal udskiftes, skal dette gøres inden næste tømning af haveaffald.
Hvis det kun er håndtagene der er gået i stykker eller er løse, kan man starte med at tage dem af, men er beholderen revnet eller på anden måde defekt, skal der bestilles en ny beholder.
Hvis du ønsker at købe en haveaffaldsbeholder skal du kontakte Vej- og Parkafdelingen på affald@hvidovre.dk. Beholderen bliver herefter leveret på din adresse inden for ca. 2 uger.
I 2024 kan du efter bestilling få flishugget grene/stammer d. 15. april, d. 17. juni, d. 19. september og d. 05. november. Hvis der kommer mange bestillinger, vil de efterfølgende dage også blive taget i brug efter behov.
De grene og stammer, du vil have flishugget, skal ligge ude foran din ejendoms skel. Grene og stammer, som ligger inde på din ejendom, vil ikke blive flishugget.
Sørg også for, at der ikke holder parkerede biler i vejen.
Vi lægger den færdige træflis på fortovet. Du skal flytte træflisen ind på din ejendom samme dag.
I kolonihaver skal flishugning foregå ved fællesarealer grundet pladsmangel for personalet der foretager flishugningen. Derfor skal alle stammer og grene ligge klar på dagen ved fællesarealet fx ved affaldsøen.
For at udnytte ressourcerne bedst muligt, bliver ruterne løbende fyldt op, som bestillingerne kommer ind, så du kan kun vælge den/de datoer, der er tilgængelige på bestillingssiden i selvbetjeningsløsningen, når du foretager din bestilling. På den tilmeldte dato vil der blive flishugget på din adresse mellem kl. 7.00 og kl. 15.30.
Du kan låne en kompostbeholder til hjemmekompostering af det grønne køkken- og haveaffald. Kompostbeholderen er 92 cm høj, og diameter det bredeste sted er 80 cm. Beholderens volumen er 310 L.
Kontakt Affald og Genbrug, hvis du ønsker at bestille en kompostbeholder. Se kontaktoplysningerne til højre på siden. Der er op til 5 ugers leveringstid.
På genbrugspladserne kan du én gang årligt afhente kompostorm til din kompostbeholder.
Det er IKKE tilladt at afbrænde haveaffald på private ejendomme. Under overholdelse af brandsikkerhedsmæssige forskrifter er det dog tilladt at:
Dette vil sige at et såkaldt "hyggebål", hvor der bruges tørt og rent træ, er tilladt, og kommunen kan ikke regulere dette. Der er dog nogle forsigtighedsbestemmelser der skal overholdes jf. Afbrændingsbekendtgørelsen. Dette er bla. at et bål ikke må være til væsentlig ulempe for omgivelserne.
Skulle der være gener fra røg fra nogle der laver bål, anbefales det at tage en snak med naboen om det.
Invasive arter som kæmpebjørneklo og pileurt må ikke komme i beholderen til haveaffald men skal i stedet afleveres i en lukket pose på genbrugspladsen i beholderen til Rest efter sortering.
Læs mere om de invasive arter.