Hvidovre Kommune opkræver affaldstakster per husstand.
Følgende gebyrer er obligatoriske:
Hvis du ønsker det, kan du tilmelde din ejendom til haveaffaldsordningen.
Gebyret varierer i forhold til, hvilke beholdere til rest/mad eller restaffald, som din ejendom er tilmeldt.
Affaldsgebyrer er hidtil blevet opkrævet sammen med ejendomsskat (grundskyld), men denne opkrævning overgår fra kommunerne til staten (SKAT) fra 2024, som et led i nye boligskatteregler.
Det er obligatorisk for haveboliger at være tilmeldt en mad-/restbeholder. Der er dog valgfrihed i forhold til ugentlig tømning, tømning hver 14. dag eller hver 3. uge.
Restaffaldsbeholdere er et valgfrit tilkøb som supplement til mad-/restbeholderen. Containere og stativer til restaffald købes og betales af ejendommen.
I alt: 4.185 kr.
Tofamiliehuse med tømning af to sække eller beholdere pr. uge betaler det dobbelte af enfamiliehuse.
Kolonihaver får kun hentet affald i perioden 1. april til 30. september (dog hentes haveaffald i
haveboligordningen i ugerne 10-49). Ved helårstilmelding betales gebyrer svarende til
husholdningsaffald fra haveboliger.
I alt ved valg af ordninger i lighed med haveboligordning: 1.810 kr.
I alt ved valg af ordninger i lighed med etageboligordning: 1.015 kr.
2. kranløft på samme tømmedag og lokation er til reduceret pris. Tillægspris for 2. kranløft afhænger af volumen. Kontakt os venligst for pris.
Øvrige stativ- og beholderstørrelse med flere ugentlige tømninger afregnes med gebyret svarende til 1 ugentlig gange antal ugentlig tømninger.
Nedgravede beholdere kan tilmeldes tømning hver 14. dag. Gebyret herfor er halvdelen af gebyret for ugentlig tømning
Ved tilmelding af delvolumener af nedgravede beholdere rundes op til nærmeste hele gebyrfastsatte volumen (eksempel: Ved tilmelding af 3,3 m³ nedgravet beholder betales gebyr for 3,5 m³).
Beholdere og stativer til restaffald købes og betales af ejendommen (dog inkluderer gebyret for ophaler og leje af containeren).
I alt 2.295 kr.
Gebyrer for restaffald fra kollegier og lign. er de samme som gebyrerne for tilsvarende enheder
restaffald fra etageboliger.
I alt 1.015 kr.
Kommunale virksomheder og institutioner skal være tilmeldt nedenstående kommunale
indsamlingsordninger.
Særgebyrer opkræves for ekstra ydelser via særskilt regning.
Priserne dækker tømning, forbrændingsafgift og administrationsgebyr.
Beholdere til restaffald kan bestilles i 140 L, 240 L og 660 L beholdere. Beholdere til haveaffald kan bestilles i 140 L og 240 L.
Standardlevering
Tillæg til ovenstående priser ved ekspreslevering: 900 kr.
En virksomhed kan vælge at tilmelde sig restaffald og/eller genbrugsordningen. Det fulde gebyr afhænger af, hvor meget virksomheden tilmelder sig.
Restaffald | Gebyr ekskl. moms |
110 L sæk | 2.100,00 |
140 L | 1.950,00 |
190 L | 2.150,00 |
240 L | 2.350,00 |
600 L | 4.100,00 |
660 L | 4.400,00 |
800 L | 4.800,00 |
Genbrugsordning | Gebyr ekskl. moms |
Genbrug* | 4.025,00 |
*Genbrug omfatter madaffald, metal, papir, pap, plast og mad- og drikkekartoner, farligt affald samt tekstilaffald.
Virksomheder samt selvejende institutioner betaler en lejepris pr. beholder.
Priser inkl. moms for beholdere i 2024
140 L | 22 kr./stk./måned (264 kr./stk./år) |
240 L | 25 kr./stk./måned (300 kr./stk./år) |
660 L | 44 kr./stk./måned (528 kr./stk./år) |
Miljøboks | 5 kr./stk./måned (60 kr./stk./år) |
Hvis en beholder bortkommer eller bliver beskadiget, betaler virksomheden/den selvejende institution for beholderen.
Eksisterende kunder med egne restaffaldsbeholdere, som er godkendt af Hvidovre Kommune, kan forsat benytte dem og undgår derved at leje restaffaldsbeholderen.
Ved tilmelding visiteres de specifikke forhold.
Hente afstand fra skel |
5 -10 meter | 10-15 meter | 15-20 meter | 20-25 meter | 25-30 meter |
Mad- og restaffald, ugentlig | 1.564 kr. | 2.737 kr. | 4.301 kr. | 5.474 kr. | 7.038 kr. |
Mad- og restaffald, 2. uge | 1.000 kr. | 1.564 kr. | 2.346 kr. | 2.737 kr. | 3.519 kr. |
Mad- og restaffald, 3. uge | 1.000 kr. | 1.173 kr. | 1.564 kr. | 1.955 kr. | 2.246 kr. |
Genbrug pap | 1.000 kr. | 1.000 kr. | 1.173 kr. | 1.564 kr. | 1.955 kr. |
Genbrug plast og karton | 1.000 kr. | 1.173 kr. | 1.564 kr. | 1.955 kr. | 2.346 kr. |
Genbrug metal og papir | 1.000 kr. | 1.000 kr. | 1.000 kr. | 1.173 kr. | 1.173 kr. |
Gebyrer for affaldsordninger skal dække kommunes udgifter til ordningerne, herunder udgifter til administration, planlægning, håndtering og behandling af affald.
Gebyrerne for husholdningerne er obligatoriske for de fleste af ordningerne, og kun enkelte ordninger er frivillige, eksempelvis haveordningen.
Kommunen skal opkræve gebyrer, der dækker kommunens omkostninger ved de affaldsordninger, som kommunen har etableret for husholdninger. Opkrævningen dækker også kommunens generelle administrationsomkostninger.
De kommunale affaldsgebyrer opkræves hos den, der har tinglyst adkomst på ejendommen. Gebyrerne har samme fortrinsret i ejendommen som offentlige skatter og afgifter.
Hvis du vil vide mere:
Energistyrelsens informationer om gebyrer på affaldsområdet (ny side)
Til orienteringLandsskatteretten slog i efteråret 2020 fast, at kommuner og kommunalt ejede forsyningsselskaber ikke skal lægge moms på regningen for afhentning af affald. Hvidovre Kommune har ultimo 2023 modtaget retningslinjerne fra Skattestyrelsen omkring retningslinjerne for den nye momspraksis på affaldsområdet. De nye retningslinjer kan ikke nå at få konsekvenser for taksterne for 2024, da taksterne allerede er vedtaget. Den for meget opkrævede moms vil blive refunderet, men det er endnu ikke afklaret, hvordan det konkret vil ske. Når det er fastlagt, vil det blive meldt ud. Affaldsområdet bygger dog på det såkaldte "hvile-i-sig-selv"-princip, som betyder, at der ikke må være overskud på ordningen. De opkrævede takster dækker således kun de reelle udgiver på affaldsområdet. Hvis du har spørgsmål til ovenstående kan du kontakte TOE@hvidovre.dk |