Børn som vokser op med et andet modersmål end dansk, kan have behov for støtte til at udvikle det danske sprog.
Formålet med undervisning i dansk som andetsprog er at udvikle tosprogede elevers danske sprog sådan, at eleverne kan forstå og anvende talt og skrevet dansk.
Undervisningen i dansk som andetsprog skal:
Undervisningen er tæt knyttet til skolens øvrige fag.
Dansk som andetsprog kan foregå som en del af undervisningen i den almindelige klasse eller uden for den almindelige undervisning og på et andet tidspunkt.
På Undervisningsministeriets hjemmeside kan du finde videoen og folderen "Velkommen til den danske folkeskole". Den findes på dansk, engelsk, tyrkisk, somalisk, arabisk og afgansk (dari). Du kan se videoen og folderen om den danske folkeskole her (nyt vindue).
Folkeskoleloven danner grundlag for undervisningen af tosprogede elever. Du kan læse mere i Bekendtgørelse om folkeskolens undervisning i dansk som andetsprog (nyt vindue).
Hvidovre Kommunes handleplan for tosprogede elever er en del af den indsats, som har til formål at løfte tosprogede elevers faglige præstationer og trivsel.
Folkeskolerne i Hvidovre Kommune arbejder for, at tosprogede elever, der modtager undervisning i dansk som andetsprog, opnår bedre faglige resultater, og at flere gennemfører en ungdomsuddannelse.
Folkeskolerne i Hvidovre Kommune møder tosprogede børn med positive forventninger og passende faglige krav sådan at:
Målene med handleplanen er:
Handleplanen er vedtaget af Børne- og Undervisningsudvalget i juni 2014.