Croissanter og kaffe. Det var hvad, der mødte de morgenfriske cykelpendlere, da supercykelstien Avedøreruten onsdag den 31. maj blev indviet.
Den nye supercykelsti er 8,9 km og forbinder Hvidovre Kommune med Københavns Kommune. Ruten går fra Gammel Køge Landevej forbi Avedøre Holme over Amagermotorvejen og slutter ved Vejlands Allé.
Avedøreruten er den anden supercykelsti, der går gennem Hvidovre Kommune. Den første kom tilbage i 2016, da Ishøj-ruten blev indviet.
Supercykelstier er typisk eksisterende cykelinfrastruktur, der forbedres og forbindes på tværs af kommunegrænser for at give cykelpendlere de bedste forudsætninger for at cykle til arbejde og uddannelse hele året rundt.
Supercykelstien Avedøreruten er derfor heller ikke en ny cykelforbindelse. Men ruten har fået et løft i form af blandt andet stiudvidelser, nyt slidlag og ny belysning på det meste af ruten, så det er trygt at tage cyklen hele året.
Derudover er ruten nu skiltet fra start til slut med supercykelstiskiltning og de genkendelige C’er på asfalten til at vise brugerne på vej.
I dag forbinder 15 supercykelstier 19 kommuner i Region Hovedstaden, og visionen er at forbinde regionens kommuner gennem et sammenhængende net med over 60 supercykelstier, hvilket vil svare til mere end 850 kilometer supercykelsti.
En supercykelsti er en cykelsti, hvor kvaliteten har fået et løft, så det er nemt og sikkert at vælge cyklen som transportmiddel, uanset hvilken kommune pendleren cykler igennem.
Supercykelstier giver stigninger
For at kunne dokumentere effekterne af at opgradere til supercykelsti, bliver alle ruter målt før og efter opgradering. Målingerne undersøger blandt andet komfort, antal stop og rejsehastighed, ligesom brugerne fx bliver spurgt om deres valg af rute og transportmiddel og deres oplevelse af ruten.
Ifølge førmålingen af Avedøreruten fra 2020 cyklede respondenterne i gennemsnit 18,3 km hver vej, og knap en fjerdedel af brugerne var på elcykel. Rutens eftermåling gennemføres til september. Derefter laves der cykeltællinger hvert år i september måned for at holde øje med den fortsatte udvikling i cykeltrafikken på ruten.
- Med den flotte førmåling på Avedøreruten er vi meget spændte på at se, hvad eftermålingen viser. Vi ved fra Ishøjruten, at supercykelstierne virker. Ishøjruten viste en umiddelbar stigning på 8 % året efter åbning, mens stigningen i 2022 var på hele 95 %. Det understreger tydeligt effekten af, at vi samarbejder på tværs om at skabe de gode pendlerforbindelser for cyklisterne, fortæller Anders Wolf Andresen, borgmester i Hvidovre Kommune.
Avedøreruten har ingen lyskryds eller direkte møder med motoriseret trafik, og derfor kan man cykle i eget tempo og uden stop fra start til slut i grønne og blå omgivelser.