AI-chatbot skal give Hvidovre-borgerne svar om kommunens service

September |
en lille robot medet forstørrelsesglad en lille robot medet forstørrelsesglad

En søgefunktion der ved hjælp af kunstig intelligens finder svar på borgernes generelle spørgsmål om kommunens service – får nu selskab af en AI-baseret chatbot på Hvidovre Kommunes hjemmeside. Her kan borgere og brugere spørge chatbotten, gå i dialog og få svar på deres spørgsmål om kommunens service hele døgnet.

 - De spørgsmål, der dukker op derhjemme om aftenen, eller på andre tidspunkter af døgnet udover almindelig arbejdstid – kan vores borgere nu stille til chatbotten på vores hjemmeside. Det er oplagt for os som kommune at tage kunstig intelligens i brug for at kunne forbedre vores borgerservice og udvide åbningstiden. Jeg kan godt forestille mig, at jeg selv kommer til at bruge chatbotten, siger borgmester Anders Wolf Andresen.

Chatbotten ligger som en funktion nederst til højre på hjemmesiden, og hvis man klikker på den, popper der et felt op, hvor man kan skrive sit spørgsmål – og herefter vil man få et svar baseret på det indhold chatbotten kan finde på hvidovre.dk. Hvis det svar, man får, ikke helt var tilstrækkeligt, eller giver anledning til et nyt spørgsmål, så kan man bare skrive et nyt spørgsmål, som chatbotten så vil besvare. På den måde kan man have en dialog med chatbotten og få svar på sine spørgsmål.
Chatbotten vil med tiden blive bedre til også at svare på andre sprog fx engelsk.



 - Vi ser et stort potentiale i at kunne afprøve nye digitale løsninger med kunstig intelligens i kommunen. Noget af det, AI kan, er at give en bedre service til borgeren ved, at de kan betjene sig selv døgnet rundt digitalt fx med den chatbot vi nu prøver af hjemmesiden. Den nye chatbot vil spare tid for både borgere og for medarbejdere, der på den måde kan bruge tid på andre opgaver, siger centerchef for Digitalisering, Kommunikation og Erhverv Hanne Rasmussen.

Projektet med en forbedret søgefunktion og chatbot baseret på kunstig intelligens på kommunens hjemmeside forventes at resultere i færre telefonopkald og henvendelser til kommunen, fordi flere borgere vil kunne finde svar på deres generelle spørgsmål ved hjælp af chatbotten.